Blogindlæg eksempel | En skabelon til det perfekte blogindlæg
Indhold
Flere og flere danskere vil gerne i gang med at lave deres egen blog. Nogle gør det fordi de gerne vil tjene penge på det en dag, mens andre gør det, blot fordi de synes det kunne være sjovt.
Fælles for dem alle er dog, at de ofte bliver ofte holdt tilbage, fordi de ikke ved hvordan de skal komme i gang, og når de første er kommet i gang, så er det svært at holde bloggen ved lige. Tal viser f.eks. at kun ca. 20.000 af 80.000 danske blogs er ”rigtigt aktive”, hvilket betyder at deres blog opdateres med nyt indhold jævnligt.
Din blog kan også blive ”rigtigt aktiv”, hvis du bliver ekspert på at skrive dine blogindlæg på den rigtige måde, så du får mange besøgende og får mere lyst til at holde skriveriet i live.
I denne artikel vil du blive godt klædt på til at skrive dine kommende blogindlæg, for vi giver dig her 10 eksempler på, hvad du bør huske i dine blogindlæg.
Du kan bruge listen med de 10 eksempler som en slags skabelon, når du selv skal i gang med at skrive.
1. Hav et klart formål med din tekst
Den ligger næsten lige til højrebenet, men det er alligevel vigtigt at nævne at du bør have et klart formål for at kunne skrive det perfekte blogindlæg. Flere personer vælger at skrive et indlæg bare fordi de ikke har lagt noget indhold op i lang tid, men den går altså ikke. Derfor bør du starte med at spørge dig selv ”hvilket mål ønsker jeg at opnå med dette blogindlæg?”
2. Overskriften er muligvis den vigtigste del
Mange starter med at finde på en overskrift og derefter skriver de teksten, men det kan være bedre at arbejde den anden vej rundt. Overskriften skal give læseren en ide af hvad teksten handler om og her kan det være udfordrende at ramme plet, hvis du ikke har skrevet teksten endnu.
Men du kan arbejde imod statistikken ved at følge gode tips til at skabe den perfekte overskrift. Det er en god ide at sørge for at overskriften maksimalt dækker seks ord og op til 65 tegn.
Overskriften skal også gerne være så specifik som muligt, men på samme tid er det en god ide at bringe stærke tillægsord i brug for at appellere til publikums følelser. Det kan du blandt andet gøre ved at love en god eller nem løsning, som fx ”5 gode råd til at slippe af med angst”.
Overskriften skal fange dine besøgendes opmærksomhed. Undersøgelser viser at det statistisk set kun er to ud af ti læsere, der rent faktisk læser dit blogindlæg, mens de resterende otte personer kun ser overskriften. Hvis du mangler inspiration til en god titel kan du besøge dit lokale supermarked og tjekke titler i blade og magasiner.
3. Vælg det rigtige billede
Et billede siger mere end 1000 ord og derfor er billeder guld værd, når det kommer til at skrive blogindlæg. Sørg for at vælge et relevant billede, der passer ind i konteksten.
Det er en god ide at sørge for at SEO-optimere dit billede ved at ændre filnavnet. I stedet for at uploade et billede med et intetsigende filnavn med fx en masse tal, kan du omdøbe filnavnet til ”sjove brætspil”, hvis du skriver om det tema.
Du skal også være opmærksom på copyright-rettigheder, når du søger efter et billede til din tekst, hvis du ikke selv har tid eller mulighed for at tage et billede og redigere det til teksten. På grund af copyright-lovgivningen kan du ikke bare gå online og finde et billede til din tekst, da mange billeder er beskyttet af ejeren.
Heldigvis findes der mange hjemmesider, der giver dig mulighed for at finde frem til billeder til fri afbenyttelse. Nedenfor kan du finde en liste over gode platforme hvor du kan søge blandt flere tusinde billeder og finde det perfekte billede til dit blogindlæg.
- Flikr (søg efter billeder der har ”Commercial Use allowed”).
- FreeGreatPicture
- GoodFreePhotos
- Pexels
- Pixabay
- PxHere
- Unsplash
4. Skriv en god konklusion
Titlen er vigtig, men konklusionen på din tekst er næsten mindst ligeså vigtig. Undersøgelser af scroll-funktionen på blogs viser af folk har tendens til at gå ned i bunden af artiklen for at læse konklusion først. Hvis konklusion fanger deres interesse fører det til at læseren går tilbage til toppen af siden for at læse hele teksten.
Derfor er det vigtigt at du skriver en konklusion i slutningen af din tekst og sørg gerne for at afslutte teksten med et spørgsmål, hvis det er relevant. På den måde øger du sandsynligheden for at folk kommenterer på indlægget på din blok og det kan forbedre dine chancer for at flere folk ser dit indlæg på fx de sociale medier.
5. Skriv en spændende introduktion
Konklusionen er vigtig, men det er introduktionen også. Ifølge Forbes læser voksne i gennemsnittet 300 ord i minuttet. En introduktion bør normalt ikke være længere end 150 ord og det betyder at du i gennemsnittet har 30 sekunder til at fange din læsers opmærksomhed, så de vælger at læse resten af teksten.
I introduktionen er det essentielt at du opsummerer hvad læseren kan forvente at blive informeret om i teksten. Din introduktion bør inkludere følgende information:
- Identificér først et problemområde som læseren kan relatere til. Hvis du fx tager denne artikel kan du se at vi startede med at identificere et problemområde for bloggere. ”Mange personer har interesse i at starte en blog, men de bliver ofte holdt tilbage fordi de ikke ved hvordan de skal komme i gang”.
- Giv dernæst en løsning: den næste del i din introduktion bør fokusere på en løsning og inkludér gerne data. Tag fx vores introduktion ”tal viser at ca. 20.000 af 80.000 danske blogs er ”rigtigt aktive”, hvilket betyder at deres blog opdateres jævnligt. Din blog kan også blive rigtigt aktiv, hvis du bliver ekspert på at skrive det rette blogindlæg.
- Lov et resultat: Den sidste del af din introduktion bør love læseren et resultat. Som fx i vores introduktion hvor vi har skrevet ”I denne artikel kan du blive godt klædt på til at skrive dine kommende blogindlæg med ti tips til at skrive det perfekte blogindlæg.
6. Hvor langt bør et blogindlæg være?
Der er mange forskellige teorier om hvor langt et blogindlæg bør være. Det siges at den bedste længde i forhold til SEO (Search Engine Optimization) er på 1705 ord. Andre eksperter anbefaler at skrive mellem 2000 og 2500 ord for at kunne opnå så meget dybde som muligt med emnet.
Som tommelfingerregel kan du gå efter at et blogindlæg på minimum 1000 ord normalt klarer sig bedre end gennemsnittet. Generelt bør dit blogindlæg være på minimum 300 ord for at sikre at det ikke bliver anset som tyndt indhold på din hjemmeside.
7. Del ind i underoverskrifter og link til dem
Når det kommer til din brødtekst er det en god ide at dele din tekst ind med ”subheadings”, altså med underoverskrifter. Dette gør teksten overskuelig at læse for læseren.
I denne forbindelse anbefales det også at du inkluderer en oversigt med indhold på samme måde, som hvis du skrev fx en bacheloropgave eller en bog. På denne måde giver du læseren mulighed for hurtigt at springe til den sektion, som han/hun har mest interesse i. I vores guide til hvordan du kan lave din egen hjemmeside, kan du finde et fremragende eksempel på hvordan du kan linke til underoverskrifter i din egen tekst.
Når det kommer til din brødtekst handler det også om at sørge for at skrive korte sætninger, som gør det nemmere at læse teksten. Derudover anbefales det også maksimalt at have fire til fem sætninger i hver paragraf, hvilket også bidrager til at brødteksten er nem at læse.
8. Inkludér interne og eksterne links
Der er mange fordele ved linke til både interne og eksterne links i dine blogindlæg. Når du linker til interne links motiverer du læseren til at blive hængende på din side og dykke dybere ned i dit indhold. Det har vi fx gjort i denne artikel ved at linke til vores eget indlæg om hvordan du kan lave din egen hjemmeside.
Det er også en god ide at linke til eksterne hjemmesider i forbindelse med SEO-optimering. Derudover bidrager du til dit indholds troværdighed ved at linke til undersøgelser, som fx den artikel på TV2, som vi har linket til i introduktionen af teksten.
Hvis du linker til andre blogs, er det en god ide at sende din artikel til ejeren af den anden hjemmeside og bede ham eller hende om at dele din artikel på de sociale medier. Her kan du fx kontakte vedkommende og skrive fx ”Hej, jeg er vild med din blog og jeg har linket til den i mit sidste indlæg. Ville du have mulighed for at dele mit indlæg på Facebook-side? På forhånd tak”.
9. Sørg for at gennemgå korrektur
Når du har skrevet din tekst færdig er det vigtigt at du læser korrektur, før du vælger at lægge det op. Flere personer glemmer ofte dette punkt, da de blot ønsker hurtigst muligt at skrive et blogindlæg og lægge det op. Men hvis du ikke investerer nok tid i et skrive og gennemgå din tekst, hvorfor skulle folk så investere deres tid til at læse dit blogindlæg? Bed gerne en kollega eller ven om at gennemgå din tekst, så du er sikker på at du har det perfekte blogindlæg.
10. Find ud af hvornår på dagen det er bedst at offentliggøre dit blogindlæg
Selvom dit blogindlæg nu bør være klar til lancering, handler det ikke bare om at skrive, læse korrektur og bagefter trykke på ”offentliggør”. Det handler også om at lade dit indlæg ”gå i luften” på det rette tidspunkt. Der findes talrige undersøgelser som foreslår forskellige dage og tidspunkter alt afhængigt af om du vil promovere dit indlæg på Facebook, Instagram, YouTube, Twitter, LinkedIn osv.
Derfor handler det også om at beslutte om du ønsker at lancere indlægget på alle dine sociale medier platforme på samme tid eller om du vil lægge en plan om hvornår er det bedste tidspunkt.